Ramechhap - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Patricia & Wilko - WaarBenJij.nu Ramechhap - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Patricia & Wilko - WaarBenJij.nu

Ramechhap

Door: Patricia

Blijf op de hoogte en volg Patricia & Wilko

09 Februari 2013 | Nepal, Kathmandu

Hello,

Vandaag rust, na een reis met Meen, zijn vader, broer en vrouw, plus bagage, naar zijn geboorte plaats 200 km van Kathmandu, in de bergen, om papieren te regelen voor een nieuwe paspoort.

Om 5 uur s ochtend, vertrokken we in donker, iedereen nog fris en rustig. Tijdens de reis komen we op aan de berg ongeveer 3000 m hoog , een schitterende uitzicht met een blauwe hemel achter, breidde zicht uit in de ronde. Veel mooier dan Poon Hill vind ik. We stoppen om foto's te maken en filmde ook onder begeleiding van Meen die absoluut wilde dat ik hier en daar voor Wilko opnames maakten, vooral niets missen, en onder de uitleg van zijn vader over de gebergte.
In de auto was een leuke sfeer, achter Nepalese gesproken met af en toe vertalingen. De wegen zijn zoals altijd hier, vermoeiend maar zo mooi, de wegen zijn nooit geheel geasfalteerd en er kunnen geen 2 auto's in de breedte staan, je komt vaak bussen of vrachtwagen tegen, en de zij kanten van de weg zijn of de afgrond of niet veel om opzij te gaan. Gelukkig het uitzicht en de gezelschap maak alles weer aangenamer.

Opeens stoppen we midden op de weg waar een kleine waterval was, ik dacht er is iets misschien niet goed met de auto want Meen stapte uit en ging buigen, zijn vader ook en broer, en toen zag ik de rede. Meen wilde met een schone auto aankomen en dit was de auto wasserette. In 5mn was het klaar, maar zijn broek en schoenen nat.
We komen op een plek na 6 uur rijden waar zijn broer en schoonzus afstappen met bagage om nog 5 uur te lopen de berg op naar hun huis.
En alles altijd met een lach op de gezicht.

2 uur later komen we in Rameschhap de geboorte stad. De auto parkeren, en op de afspraak toe lopen, wachten zoals bij ieder instantie, en dan thee en maaltijd, de gebruikelijk Dal Bath, met de hand eten, dat deed ik ook en was de laatste klaar. Ging op zich goed. En weer de auto in terug naar Kathmandu.

Onderweg zien we de gebergten met rood, geel en oranje kleur van de zonsondergang, prachtig.

Dan is het donker en de wegen stil, Meen wil snel door, de jungle uit en is ook een beetje moe, dus het tempo is erg snel en ik begin me goed vast houden. Hij merk dat en begint te lachen, ik lach terug en hou me toch vast. Zijn vader blijft rustig. Op de weg geen lantaarnpalen, pikke donker. Opeens stopte Meen weer, hij had onderweg heen wat tentjes met grote teddy beer gezien en wou er een. Hij stuurt zijn vader om de prijs te weten, en vraag of ik er ook een wil om het goedkoop te krijgen. Ik zei, waar moet ik hem in de koffer stoppen? Hij is groter dan hem, dus we nemen er maar één. Hij blij. Net een kind, weet niet de bestemmingen van de beer, maar ja.
En weer snel rijdend met een lach, ik minder. Eindelijk op bestemming, uitgeput zelf, alles is stijf van het zitten, dus hoe was de chauffeur aan toe?

De volgende ochtend heeft hij een afspraak om 6.30 voor mijn leuke buurvrouw die vliegt terug naar Zwitserland, en vroeg me als ik ook wakker zou zijn, om met hem de papieren gelijk weg te brengen. Ok.

Zo lezen jullie dat ik me niet verveelt hier.
Maandag is het " Losar " Tibetaanse New Year dus alles en iedereen is aan het voorbereiden.

Dank jullie wel voor het lezen en de lieve reacties. Liefs Pat
Wat een energie heeft hij zeg.

------------------------------------------------------------------

Coucou,

Avant hier je partais à 5 heure du matin avec Meen, son père, frère et belle sœur pour son village natal afin de faire des papiers afin d' obtenir un nouveau passeport. Rameschhap est le nom du village et se trouve à 200 m de Kathmandu, 8 heures de voyage.

Le voyage se fait au début dans le silence, car on est encore endormi, sauf le chauffeur. Sinon la conversation se fait en Népalais et traduction par Meen. En arrivant à 3000 mètres d'altitude un magnifique panorama s'ouvre devant nous, et nous nous arrêtons pour des prises de vues et film, car Meen veut absolument que Wilko puisse en voir assez. Son père m'explique la chaîne de montagnes, mais je ne comprends rien et je le remercie poliment. Nous buvons du jus de fruit et continuons le chemin qui est bien fatiguant car les routes ici ne sont pas entretenues, elles ne sont pas assez large pour 2 voitures et les bas cotes sont soit sur le ravin soit dangereux. Et pourtant de gros poids lourd et autocars empreintent cette route, pleine de trous de cailloux et autres.

Puis nous nous arrêtons au plein milieu de la route dans une grande flaque d'eau qui se remplie par une petite cascade, je crois d'abord que sa voiture a un problème, car il sort, s'accroupit, se penche et remue dans cette flaque, je sors à mon tour et je le vois en train de nettoyer sa voiture. Voila ici ce qu'on appelle une auto wasserette. En 5 mn il a fini, reprend le volant, trempé jusqu'au genoux les mains mouillées.
Puis plus tard descende son frère et belle sœur qui doivent encore marches pendant 5 heures de pente ardue pour atteindre leur maison, tout ça avec le sourire et chargés à bloc sur leurs dos.

2 heures passent et nous arrivons, on prends le thé pendant que le contact se fait avec un bureaucrate pour faire des copies de documents et monter le dossier, que nous apportons de suite dans un administration. Évidement nous attendons un bon moment, comme partout. Puis nous allons manges un Dal Bath le menu classique Népalais, avec les doigts, auparavant lavés, et à la fin de nouveau. Je fais comme eux sauf que je finis bien plus tard. Au moment de payer, c'est trop tard son père a déjà réglé la note.

Nous repartons de suite car 8 heures de route nous attendent de nouveau pour le plus en descente cette fois et la nuit qui va tomber. Meen me propose de prendre le volant, ok, pas de direction assistée je me concentre sur la route et les camions que je rencontre, Meen me fait remarquer que je roule trop a gauche, car le volant est comme en Angleterre, et aussi il n'est pas habitué à se faire conduire. Avant un poste de contrôle je lui rend le volant et je lui dit que nous arriverons sûrement plus tard, vu que je ne roulais pas trop vite.
En effet d'un coup il roule bien vite à mon goût, et je commence à m'attacher et me tenir, ce qu'il remarque; cela le fait rire. Il me dit fais moi confiance, Ah Ah, je continue à me tenir quand même. Quand il conduit dans Kathmandu, la vitesse ne dépasse jamais 30km au max mais la c'était au moins 60, 70km en descente sur des routes dangereuses. Il continue à me rassurer de temps à autres, mais je comprends aussi qu'il est fatigue du long voyage.

Er a nouveau dans un village on s’arrête car il avait remarque un grand nounours, il envoie son père pour le prix et me demande si je n'en veux pas un aussi car ainsi cela serait moins chère. Et comment le rentrer dans ma valise, il est aussi grand que lui. Donc non, et on l’achète et repartons. Nous arrivons vers 21h30.

Le lendemain il a déjà un client pour l' aéroport à 6h30. Quel petit homme pleins d’énergie et toujours de bonnes humeur. Pas comme moi après un long voyage.

Voila, des bisou à tous Patricia

  • 11 Februari 2013 - 09:55

    Marja Brand:

    Lieve Pat en Wilko,

    Wat heerlijk voor jullie allemaal! Prachtige avonturen. Geniet ervan.

    Veel liefs,
    Marja

  • 11 Februari 2013 - 10:20

    Paula:

    Hallo Patricia, 6 uur rijden en dan nog 5 uur lopen en dan nog lachen!!!! Daar kunnen we hier nog wat van leren.
    Fijne tijd, lieve groet, Paula

  • 11 Februari 2013 - 16:44

    Christine:

    coucou ma belle ..je croyais que tu partais pour l inde quelque mois et que tu revenais a kathmandu vers la 15 aout ....le n ais pas tout compris moiaaaaa
    bisous

  • 13 Februari 2013 - 22:26

    Arielle:

    Les paysages sont grandioses et les visages magnifiques. Tu es radieuse! L'éléphant a l'air plus sécurisant comme moyen de locomotion dans ce pays. Prends soin de toi.
    A bientôt j'espère pour d'autres aventures.
    Bisous.
    Arielle

  • 20 Februari 2013 - 00:16

    Sharita AH:

    Hallo Patricia en Wilko,

    Alles goed met jullie.met ons wel .

    De groeten van ons allemaal vanuit AH Berkel , Johnny en Suryani.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Patricia & Wilko

Onze TAT-relatie (Travelling-Apart-Together)

Actief sinds 18 Sept. 2012
Verslag gelezen: 181
Totaal aantal bezoekers 18991

Voorgaande reizen:

28 September 2012 - 16 Augustus 2013

Nepal

30 April 2013 - 23 Mei 2013

Malaysia

23 Februari 2013 - 13 Mei 2013

India

31 Januari 2013 - 30 April 2013

Nieuw Zeeland

Landen bezocht: