Cameron Highlands - Tanah Rata - Reisverslag uit Tanah Rata, Maleisië van Patricia & Wilko - WaarBenJij.nu Cameron Highlands - Tanah Rata - Reisverslag uit Tanah Rata, Maleisië van Patricia & Wilko - WaarBenJij.nu

Cameron Highlands - Tanah Rata

Door: Wilko

Blijf op de hoogte en volg Patricia & Wilko

07 Mei 2013 | Maleisië, Tanah Rata

Lieve mensen,

Cameron Highlands is een heuvelachtig gebied met één van de oudste tropische wouden ter wereld, 230 miljoen jaar oud. Gezien de ligging in de hooglanden, is dit tropisch woud anders dan waar je in de eerste instantie aan denkt: reusachtige bomen, olifanten, tijgers, slangen, bloedzuigers en allerlei enge insecten, maar dit soort woud ligt in de lager gelegen gebieden. De bomen worden hier minder hoog door wind, zon en lagere luchtdruk. De hoogte brengt ook een ander klimaat met zich mee en dat het een kleine tien graden minder warm is, dan in het Kuala Lumpur wat ik net verlaten had, motiveerde mij extra naar dit gebied te gaan.

Op vrijdag 3 mei stond ik dus op het busstation om te kijken of er die dag nog plaats was in de bus van Kuala Lumpur naar Cameron Highlands. Voor het vertrek eerst wat overbodige bagage gedropt in het depot op het station. Ik had geluk want anderhalf uur later was er al een bus en wat voor bus! De gloednieuwe bus met airco en luxe stoelen was een stuk comfortabeler dan de slaapaccommodatie die ik net verlaten had. In de breedte van de bus stonden maar drie (brede) stoelen, een beetje zoals de eerste klas in het vliegtuig, veel beenruimte en voetensteun die omhoog komt in de "ruststand". Toen ik na een kwartiertje achterom keek, lag driekwart van de passagiers al te slapen. De rijkswegen zijn breed en goed onderhouden. Zelf de beplanting tussen de rijrichtingen staat er heel mooi bij. Dit is niet het Azië wat ik eerder heb gezien. De busreis zou vier uur duren, dus ik ging uit van vijf (zo gaat dat vaak in Azië), maar precies vier uur later stopte de bus op de eindbestemming Tanah Rata. Twee minuten lopen aan de rand van het dorpje heb ik mijn intrek genomen in de Hillview Inn. Lekker rustig hotelletje met een ruime kamer, goed onderhouden en schoon, ook de toilet/douche-ruimte is heel netjes. Ik kreeg zelfs dagelijks een handdoek die ook echt schoon waren. Kortom een prima plekje om een paar dagen te verblijven.

Het is nog vroeg genoeg om het dorp te verkennen en allereerst loop ik bij een toeristisch informatie bureau naar binnen en informeer naar jungle wandelingen. Er zijn een twaalftal wandelingen, dezelfde als ook in de reisgids van Lonely Planet staan. Op advies van de manager loop ik de volgende dag de trajecten 4, 6 en 5, die samen eigenlijk één rondwandeling vormen. Het eerste stuk naar de Parit Waterval is betegeld en daarna is het pad goed te zien. Er is overal mobiel bereik, dus ik durfde het wel aan verder de jungle in te gaan. Volgens het informatie bureau kon dat ook makkelijk. Slangen zie je bijna nooit, dan moet je veel geluk hebben, werd me verteld. Ik wist niet goed of ik dat geluk wel wilde...

Tanah Rata is zo klein, dat ik meteen bij terugkomst Mojdi en Olfa uit de buitenwijken van Parijs weer tegen kwam. We hadden in KL al samen op de bus staan wachten en de avond van aankomst heb ik op een terrasje bij ze aangeschoven en afgesproken 's avonds samen te eten. Drie dagen lang spreken we elke avond af om ergens wat te eten en/of drinken. Dan wisselen we onze ervaringen uit en praten over van alles en nog wat. Voordat zij naar het noorden vertrekken, wisselen we nog gegevens uit en ze gaan ook de blog lezen.

Nadat ik eerst alleen de jungle in was geweest, was de volgende stap een bezoek met gids. De keus in rondleidingen is enorm, al bevatten ze ongeveer allemaal dezelfde ingrediënten. De meeste aanbieders proberen zoveel mogelijk in een halve of hele dag te proppen om klanten te trekken, maar ik ben bij Eco Cameron terecht gekomen om de twee voor mij de meest interessante dingen te doen, namelijk een bezoek aan Mossy Forest op de Gunung Brinchang berg en een bezoek aan de theeplantages.

Op de top van de berg staat een voorheen hoog lijkende uitkijktoren, tegenwoordig tussen de veel hogere zendmasten, maar het is te bewolkt om uitzicht te hebben op de omliggende bergen.
Onze gids Radjoe is zeer ervaren en wist heel veel informatie over te brengen en mensen te sensibiliseren voor het milieu en het regenwoud en uit te leggen hoe soms kleine acties zoals het plukken of zelfs aanraken van de insecten-etende bladkelken (Monkey Cups) of het lopen op mos, ervoor kan zorgen dat het evenwicht in het tropisch regenwoud verstoord kan raken. En aangezien dit "de longen van de wereld" zijn, heeft dat ook invloed op ons in Europa. Natuurlijk is de intensief groeiende landbouw ten koste van het regenwoud, een grotere bedreiging, maar de regering houdt dit tegenwoordig steeds meer tegen.
Het eerste deel van de wandeling was erg modderig en glad. De mooie witte schoenen en open schoenen, die sommige mensen op de excursie aan hadden, zagen er naar afloop niet meer hetzelfde uit. Maar éénmaal aangekomen in het moswoud, werd de ondergrond anders: stevig, maar tevens veerkrachtig. We liepen op een sponsachtige grondlaag van een meter dik, die, als je er op springt, op en neer golft als een waterbed. Dit moswoud is uniek in Maleisië en zeldzaam in de wereld. Radjoe zegt dat zijn grote wens is om ooit naar het moswoud in Nieuw Zeeland te gaan. Raad eens wie daar geweest is?

De theeplantages zijn hier relatief klein ten opzichte van andere thee producerende landen en het is voornamelijk voor eigen gebruik. Alle theeplanten zijn nog van de eerste aanplant 84 jaar geleden. Theeplantages zijn relatief jong in Maleisië, maar in andere landen zijn theeplanten van 700 oud. Iets anders wat ik geleerd heb, is dat groene thee, chinese thee en zwarte thee allemaal van dezelfde theeplant komen. Het verschil zit in het droog- en productie proces.

Als bonus zijn we op de terugweg nog bij een vlindertuin gestopt. Vlinders kijken is altijd leuk, zelfs in een min of meer kunstmatige omgeving. Later die middag ben ik weer vlakbij het dorp de jungle in geweest en heb toen veel vlinders in het wild gezien.

Voor de laatste excursie die ik nog graag wilde doen, ben ik nog een extra dag in Tanah Rata gebleven. Voordat ik mijn buskaartje ging kopen, liep ik nog één keer langs Eco Cameron en goed nieuws: de grootste bloem ter wereld, de rafflesia, stond weer in bloei. Met slechts drie personen en de gids, kwamen we naar een uur in de Landrover en nog eens een uur door de jungle lopen, bij de eerste bloeidag van de rafflesia, die maar een paar dagen mooi blijft, al snel zwarte vlekken krijgt en na een week al aan het rotten is. Heel bijzonder om de rafflesia te zien en ook nog op het moment dat ie op het mooist is.

Morgenochtend om acht uur (twee uur 's nachts in Europa) zit ik in een busje naar Taman Negara, de dichte,benauwde en ondoordringbare jungle van Maleisië. Dat wordt weer zweten....

Liefs, Wilko

Salut,

Cameron Highlands est une région vallonnée avec une des plus anciennes forêts tropicales dans le monde avec 230 million année d'âge. Compte tenu de son emplacement dans les montagnes, cette forêt tropicale n'est pas comme vous le penser probablement: arbres géants, des éléphants, des tigres, des serpents, les sangsues et toutes sortes d'insectes effrayants, mais ce genre de forêt est située dans les zones plus basses. Les arbres ici sont moins haute à cause du vent, du soleil et de la pression d'air inférieure. Les températures en hauteur sont presque dix degrés plus bas qu'en Kuala Lumpur. Une raison de plus pour visiter cette région.

Le vendredi 3 mai j'étais à la gare routière pour voir s'il y avait des places dans le bus de Kuala Lumpur à Cameron Highlands ce jour-là . Avant de partir, j'ai poser des bagages de trop dans le dépôt de la gare. J'ai eu la chance, car une heure et demi plus tard, le autobus partait et quel bus! Une modèle très récente avec la clime et des chaises de super de luxe. C'était beaucoup plus confortable qu'à l’hôtel modeste où je avait dormi les trois dernières nuits. Sur la largeur du bus il y avait trois chaises large, un peu comme dans la première classe dans l'avion, beaucoup d'espace pour les jambes et des repose-pied qui montent quand te veut te reposer. Quinze minutes après le départ, le trois quarts de tous les passagers dormaient. Les autoroutes sont larges et bien entretenues. Même les fleurs et arbustes entre les voies sont très belles. Ce n'est pas comme l'Asie que j'ai vu auparavant. Pour le voyage il fallait quatre heures, donc je comptais sur cinq (comme c'est souvent le cas en Asie), mais exactement quatre heures après notre départ, le bus s'est arrêté à Tanah Rata. Deux minutes à pied du centre et un peu à l'extérieur du village, j'ai pris une chambre dans le Hillview Inn; une hôtel calme et tranquille avec une chambre spacieuse, bien entretenue et propre, même les toilettes / douche sont empec. J'ai même eu une serviette qui était également propre. Donc c'est un bon endroit pour y passer quelques jours.

Puisque je suis arrivé vers cinq heures il est encore largement le temps pour explorer le village, premièrement je rentre dans un des bureaux d'informations touristiques pour poser mes questions sur les possibilité des promenades dans la jungle guidé et non-guidé. Il y a une douzaine de randonnées, les mêmes sont également dans mon guide de voyage "Lonely Planet". Le lendemain je me promène sur les sentiers conseillé par l'office du tourisme, les entiers 4, 6 et 5, qui, ensemble, forment en fait un parcours circulaire. La première morceaux jusqu'à la cascade Parit est pavé et ensuite le chemin est bien aussi. Puisqu'il y a du réseau de téléphonique partout, j'ai osé pour aller plus loin dans la jungle toute seul. Et selon le office du tourisme c'était un parcours facile à faire, même toute seule. Des serpents vous ne verrez presque jamais, sauf si vous êtes très chanceux, on m'a dit. Je n'étais pas sûr si je voulais être si chanceux...

Tanah Rata est si petit que dès mon retour au village, je rencontre Mojdi et Olfa, de la banlieue de Paris, à nouveau. Nous avions été à KL ensemble en attendant le bus et le soir de l'arrivée nous avons pris un verre sur une terrasse mangé ensemble. Pendant trois jours, nous nous voyons tous les soirs pour manger et / ou boire. Nous échangeons nos expériences de la journée et parlons de tout et n'importe quoi. Avant leur départ, nous échangeons des coordonnées et ils vont également suivre le blog.

Après avoir été dans la jungle toute seule, la suite logique était une visite guidée. Le choix de visites est énorme, même si elles contiennent toutes un peu près les mêmes ingrédients. La plupart des agences essaient de mettre le plus des visite que possible dans une demi-journée ou une journée complète dans le but d'attirer les clients, mais je préféré de partir avec Eco Cameron pour faire "que" deux excursions que je trouvais le plus intéressantes à faire: une randonnée guidée dans la forêt moussue sur la montagne Gunung Brinchang et une visite des plantations de thé.

Au sommet de la montagne se trouve une tour, qui paraissait haute avant, mais aujourd'hui elle se trouve entre les mâts beaucoup plus élevé. Malheureusement il est trop nuageux pour voir les montagnes environnantes.

Notre guide Radjoe est très expérimenté et il sais comment transmettre beaucoup d'informations, sensibilisé des gens pour l'environnement et la forêt tropicale et expliquer comment parfois de petites actions, comme ramasser ou même toucher les coupelles de feuilles insectivores (des népenthès) ou marchant sur ​​la mousse, peut faire en sorte que l'équilibre dans la forêt tropicale peut être perturbé. Et puisque ces forêts sont les «poumons de la planète», ça nous affecte en Europe aussi. Bien sûr, l'agriculture qui prend des terrains des forêts tropicaux sont une menace plus importante, mais le gouvernement s'en mêle pour arrêter la déforestation.
La première partie de la randonnée était très boueux et glissant. Les belles chaussures blanches et des chaussures ouvertes, que certaines personnes de notre groupe avaient, n'avait plus la même gueule vers la fin. Mais une fois dans la forêt moussue, le sol était différent: ferme, mais aussi flexible. On marchait sur une couche spongieuse d'un épaisseur d'un mètre, et en sautant le sol bouge comme un matelas d'eau. Cette forêt moussue est unique en Malaisie et rare dans le monde entier. Radjoe dit que son plus grand souhait est d'aller dans la forêt moussue à la Nouvelle Zélande. Devinez qui était là?

Les plantations de thé sont relativement petites par rapport à d'autres pays producteurs de thé et c'est principalement pour son propre usage. Tous les plants de thé sont là depuis la création des plantations de thé, donc 84 ans. Les plantations de thé sont relativement jeunes en Malaisie; dans d'autres pays des plantes de thé ont 700 ans d'age ou plus. Une autre chose que j'ai apprise est que le thé vert, le thé chinois et le thé noir proviennent tous de la même plante de thé. La différence est dans le processus de séchage.

En extra, nous nous sommes arrêtés sur le chemin du retour à un jardin de papillons. De voire des papillons est toujours sympa, même dans un environnement plus ou moins artificielle. Plus tard dans l'après-midi, je suis allé dans la jungle près du village de nouveau et j'ai vu que beaucoup de papillons dans la nature.

Pour la dernière visite que je voulais faire, je suis resté un jour de plus à Tanah Rata. Avant d'aller acheter mon billet de bus, je suis passé encore une fois chez Eco Cameron et bonne nouvelle: la plus grande fleur du monde, la Rafflesia, était en fleur à nouveau. Avec seulement trois personnes et le guide, nous avons roulé une heure dans le Landrover et après il fallait encore marcher une heure à travers la jungle avant de voir la Rafflesia en premier jour de floraison. Cette fleur reste belles quelques jours seulement , elle a rapidement des taches noires et après une semaine elle est déjà en train de pourrir. Très spécial pour voir le Rafflesia et en plus au moment qu'elle est merveilleux.

Demain matin, à huit heures (deux heures de nuit en Europe) je part dans un fourgon à Taman Negara, l'obscure, humide et impénétrable jungle de Malaisie. Rien d'y penser je transpire déjà ....

Grozz bizz, Wilko

• 07 Mei 2013 - 19:29

Arielle:

A la fin du récit, on se dit toujours: "Oh, c'est déjà fini...".La végétation est magnifique et cette fleur peu ordinaire en effet.
    Bises.
    Arielle

• 07 Mei 2013 - 22:16

Manita:

Hoi Wil, Je jungle avonturen klinken goed! En zo bijzonder dat je de rafflesia gezien hebt EN terwijl ie nog zo mooi is. Ook een van mijn hoogtepunten van de jungle!

• 08 Mei 2013 - 09:53

Paula:

Wat een mooie wereld!!! Op de foto's is het al mooi. Geniet, maar zo te zien doe je dat zeker
    lieve groet,paula

• 12 Mei 2013 - 21:25

Nynoshca:

Hi Wilko, wat een chique oerwoud. Het zit er ook sofisticated uit.
    Liefs,
    Nynoshca

• 12 Mei 2013 - 21:25

Nynoshca:

Hi Wilko, wat een chique oerwoud. Het zit er ook sofisticated uit.
    Liefs,
    Nynoshca