Guru Rinpoche Cave - Reisverslag uit Mandi, India van Patricia & Wilko - WaarBenJij.nu Guru Rinpoche Cave - Reisverslag uit Mandi, India van Patricia & Wilko - WaarBenJij.nu

Guru Rinpoche Cave

Door: Patricia

Blijf op de hoogte en volg Patricia & Wilko

11 Maart 2013 | India, Mandi

Hello,

Na een stille tijd, die nodig was om op ritme te pakken van hier, een beetje nieuws.
Het weer is koel 's nachts, warm (tot 30 graden) overdag en na 18 uur koelt weer af, lekker dus, vooral met slapen.
De kamer die ik nu heb is wel groot, met een keuken hoek en een badkamer.
Er is ook een wasmachine, super.

De kamer is op hoogte gelegen met uitzicht op het meer, met veel bomen er voor, dus het is altijd koel.
Wel lekker zo, voor mij is het prettig om koel te slapen. Het verblijf hoort bij een klooster waar veel mensen retraite houden, dus heel rustig ook.

Via Lama Thuptsul, hebben we een 2-pits gaskookplaat, zo hoef ik niet iedere dag naar dorp te eten.
Ik ben een paar dagen niet lekker geweest door de gasslang die niet meer goed was, hoofdpijn koorts, de slang gewisseld en klaar.

Voor mijn deur heb ik bezoek van apen, die spelen, eten zoeken, ruziën ook en uiteraard lief elkaars uitvlooien, alleen de huisbaas schiet losse folders om ze verjagen, ze gaan dan rustig iets verderop maar komen weer snel terug. Als de was hangt dan wel opletten anders ben je wat kwijt, gelukkig hier, droog het snel, in een uurtje klaar.

Dus geen tv nodig hier, maar live show en vaak in de ochtend de Hindoe priester met luidspreker, die gebeden zingt . Geen klok nodig.

Morgen gaan we met de bus de berg op.
Dus het fototoestel gaat mee, om 9 uur is de afspraak.
Dus we staan bij de halte maar de bus zal pas om 9.30 er zijn.
We stappen in, 10 roepies, maar we zullen nog 25 min wachten voor het vertrek. In de bus zijn er bijna alleen Tibetaanse mensen die dezelfde bestemming hebben, naar de Guru Rinpoche grot, het is vandaag een speciale dag.
Aangekomen wachten de bedelaars ons op langs de trappen.
Het was lang geleden dat ik trappen liep, net als in Nepal, dus ok, omhoog meid.
Na de cave, weer omhoog voor een ander cave, wat prayers, kaarsen aansteken en op naar de volgende, tot aan boven toe, natuurlijk wat foto's worden gemaakt, met even wat Tibetaanse boterthee, die zout is. Het is al warm, zonnig en best bezweet van de klim, krijg ik dorst.
Dan gaan we naar de bus halte, die pas om16 uur langs komt, het is pas 12.45 u, geen taxi hier, dus we nemen korte wegen door het land, en alleen maar trappen steil naar beneden onder de zon, gelukkig heb ik water gekocht. Er werd gezegd dat het 30 min duurt, maar we zijn in India, dus reken maar dubbel.
Het landschap gedurende het traject is best mooi, we komen precies uit bij het grote beeld van Guru Rinpoche die op het meer kijkt.
Natuurlijk gaan we kijken, ik ben al uitgeput en voor me staan weer treden, kom op, met moeite naar boven, naar een prachtige uitzicht.
Wat foto's, koras en naar het laatste stuk omlaag, dan denken jullie, ik ga gelijk (nee, niet naar bedje toe) maar naar een Skype afspraak met Wilko, Manita en André.
Lama Thuptsul en Wouter gingen alvast eten, ik kom later wel.
Na eten, naar internet om de verse foto's te plaatsen voor jullie.
Nog even naar de markt en
Nu eindelijk pauze.
Ik denk dat mij oude kleding collectie weer zal passen tegen de tijd dat ik terug ben.

Patricia

-------------------------------------------------------------------------------------

Coucou,

Quelques nouvelles lointaines.
Le temps est agréable, frais le matin, chaud (30 degrés) dans la journée et vers 18 heure la température redescend jusqu’à 12.

Ma chambre actuelle est spacieuse avec coin cuisine et salle de bain.
Il y a même une machine a laver, chouette.
Cette chambre fait partie d'un monastère, et beaucoup de gens y viennent pour faire retraite, donc c'est vraiment calme. On est en hauteur avec belle vue sur la ville et le lac à travers de beaux arbres qui nous protègent de la chaleur, c'est bien de dormir au frais.

Ces arbres sont aussi parcourus par des singes qui courent, sautent de branches en branches, petits et grands, quels drôles d'acrobates; se font les poux, se chamaillent et crient aussi, hélas le propriétaire, qui vit a l'année, n'apprécie pas trop et tire des coups à vide, qui ne surprennent plus les singes, ils se déplacent juste de quelques arbres et reviennent plus tard.
Par contre attention au linge qui sèche, à surtout surveiller sinon il disparaît dans les feuillages. Heureusement que en moins d'une heure c'est sec ici. Pendant le séchage je fais des sudokus ou bien des photos des singes pendant l'heure de la sieste.
Ici pas besoin de télé, il n'y a qu'à sortir, le spectacle est journalier et souvent le matin on entend 1 heure durant le prêtre Hindou chanter des prières, il commence vers 6 heure et il a un micro en plus.
Sinon la nuit, si on est pas encore habitué, les chiens qui aboient régulièrement pour défendre leur territoire, dans la journée on les retrouve ici et là allongés à dormir. En soirée ils cherchent à manger.
Vous voyez pas le temps de s'ennuyer.
J'ai dans ma chambre une plaque à gaz avec 2 feux, louée et reliée à une bouteille de gaz par un tuyau.
Pendant 3 jours, il y avait bien une odeur, j'ouvrais la fenêtre, mais je fus intoxiquée avec mal de tête et fièvre pendant 2 jours car le tuyau était poreux. Je l'ai changé et je vais mieux.

Demain nous prenons le bus pour le haut de la montagne, rendez-vous à 9 heure, j'emmène l'appareil photo.
9 heure on attend le bus qui n'arrivera qu'à la demie et partira avec 25 mn de retard, il n'y a presque que des Tibétains qui montent pour les mêmes raisons que nous et le même endroit. C'est une journée spéciale, nous allons voir les caves de Guru Rinpoche et Mandarava.
Voilà déjà bien longtemps que je n'avais plus monté des escaliers, eh bien rebelote en veux tu en voilà, ça ne fait que monter ici aussi.
C'est reparti pour un tour, heureusement que l'on s'arrête de temps à autres, on nous sert du thé salé Tibétain, ce qui n’étanche pas ma soif vu la chaleur et ma transpiration. Après avoir fait des photos, priés et visités tous ces endroits saints, nous redescendons à la halte pour le bus. Seulement il ne passera qu'à 16 h et il n'est que midi moins le quart.
On nous conseille des raccourcis à pieds pendant 30 mn environ pour arriver tout en bas. Vous vous en douter bien, rien que des escaliers à pic vers le bas. 30 mn, je dirais plutôt le double.
Heureusement j'ai prévu le coup et j'ai acheté de l'eau, ce qui m'a bien servi pendant la longue descente.
Il faut dire que la nature est jolie pendant la descente.
Ce chemin passe juste devant l'immense statue qui surplombe le lac, on s'arrête la visiter.
Mon allure sur les derniers escaliers sont ceux d'une tortue, j'ai l'impression de ne plus pouvoir mettre un pied devant l'autre, et pourtant j'arrive au sommet. Là une superbe vue sur le lac me fait un peu oublier mon mal de jambes.
Des photos bien évidement et c'est parti pour la finale, enfin en bas.
Là, Lama Thuptsul et Wouter vont se restaurés, je me presse car j'ai un rdv Skype avec Wilko.
Puis je les rejoins pour manger.
Ensuite direction internet pour les photos du blog et Facebook, quelques courses sur le marché et enfin j'arrive dans ma chambre pour un repos mérité.
Les 18 kilos que j'avais en trop, ce seront évapores en sueur le long de vous savez quoi, pendant les jolies sorties en montagnes (Nepalaise et Indiennes)
J'ai gardé mon ancienne garde robe, heureusement.

Bon à une prochaine fois Patricia

  • 12 Maart 2013 - 12:55

    Grace Mac Gillavry:

    Ik denk dat je weer een leuk plekje heb gevonden om te wonen. Je foto,s zien er mooi uit Pat. Nog een hele fijne tijd en ik blijf je volgen met je volgende verslag. xxx

  • 12 Maart 2013 - 13:14

    Arielle:

    C'est toujours avec autant de plaisir que je prends connaissance de tes aventures. Et le plaisir est multiplié par deux maintenant que toi et Wilko avez chacun votre blog.Dès que je vois une notification dans ma boîte mail, je cours découvrir le récit et les photos qui sont toujours magnifiques.
    En ce moment Paris est sous la neige. Il neige depuis cette nuit et tout est recouvert d'une couche blanche qui commence à s'épaissir. Tes photos m'apportent de la lumière.
    Tu as l'air d'en baver sur les chemins de montagne mais grace à ça tu vas retrouver un corps de jeune fille! (je ferais bien d'en faire autant...)
    Bises

  • 13 Maart 2013 - 11:51

    Christine:

    coucou ma Pat....ca fait plaisir de te lire a nouveau.....mais bon fait attention a toi quand meme ...ici tout vas bien ,la hollande est un peu sous la neige ...mais ca fond dejas .....
    un gros bisous a toi ...

  • 27 Maart 2013 - 13:47

    Nynoshca:

    Hi lieve Pat,

    Eindelijk jou laatste verslagen gelezen. ik werd wel nieuwsgierig naar het verhaal van Guru Rinpoche: Wat is de reden dat hij daar is geplaatst? Ik kan me voorstellen dat daar een verhaal achter is. Is het dezelfde plek van waar je laatst een foto van Guru Rinpoche hebt gepost? Als ik dit allemaal lees, dan krijg ik er wel zin in hoor!
    Veel liefs, Nynoshca.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Patricia & Wilko

Onze TAT-relatie (Travelling-Apart-Together)

Actief sinds 18 Sept. 2012
Verslag gelezen: 253
Totaal aantal bezoekers 18971

Voorgaande reizen:

28 September 2012 - 16 Augustus 2013

Nepal

30 April 2013 - 23 Mei 2013

Malaysia

23 Februari 2013 - 13 Mei 2013

India

31 Januari 2013 - 30 April 2013

Nieuw Zeeland

Landen bezocht: