Reis naar India - Voyage vers l'Inde - Reisverslag uit Mandi, India van Patricia & Wilko - WaarBenJij.nu Reis naar India - Voyage vers l'Inde - Reisverslag uit Mandi, India van Patricia & Wilko - WaarBenJij.nu

Reis naar India - Voyage vers l'Inde

Door: Patricia

Blijf op de hoogte en volg Patricia & Wilko

27 Februari 2013 | India, Mandi

Hello iedereen,

De laatste dagen in Kathmandu waren druk. Alles afhandelen qua vliegreizen, uit checken, nog naar les, inpakken, wat eten voor onderweg kopen en met zijn alle Koreaans eten met wat afscheid cado's.
De dag van vertrek kreeg ik om 5 uur een sms van Wilko die me een goede reis wenst, dan kwam Sonia, een Franse vriendin van de retraite waarmee ik vaak optrok, om 5.30 en dan Meen . Eerst gingen we de moeder van Meen gedag zeggen met de gebruikelijke kata (een rode) en rijden we naar airport. Daar krijg ik nog wat cado's en 2 katas meer om mijn nek, een gele en witte, ik sla ze om mijn nek om Sonia en Meen te zoenen, foto's werden gemaakt en op in de rij.
Ze blijven tot ik ze niet meer zag en dan moet de bagage op de lopende band. Daar ging het even mis, de omgeslagen katas waren vast aan mijn rugzak en dus werd ik gewurgd na mate ik mijn rugzak uit deed. Gelukkig mijn buurman en een agente zagen het, en kwamen helpen.
Verder alles ging goed en op tijd trokken we op.
Door het slechte weer konden we onze riemen niet uit doen en hadden we 20 min vertraging.
In Delhi airport eerst de douane met alsnog wat in te vullen, tenzij het al op je visa staat.
Dan naar de bagage en de uitgang.
Daar staan Lama Thuptsul en Wouter. We nemen een taxi naar De Tibetaanse enclave, die door velen mensen bekend is, wat bagage neer zetten, wat wisselen,eten, drinken en lopen wachtende op de tijd voor de nacht bus.
In Kathmandu zijn de bussen op tijd, in India nog steeds moet je wachten. Ik vond tijdens het taxi rit dat Delhi heel schoner was en bijna geen oude auto's op de straten.
Toen de bus kwam zag ik een hele verandering, een echte reisbus met lang uit stoelen, heel breed, een luxe super de luxe met airco en een grote tv scherm. Natuurlijk was er een Bollywood komische film waar er in word gezongen en gedanst.
Tijdens de reis werd er vaak gestopt voor de wc, het regende en het was ook mistig. De chauffeur was heel voorzichtig. We arriveerden om 6.15 uur een namen een taxi voor de laatste 25 km berg wegen met een mooie uitzicht op het vallei die nog in de mist was. De zon schijnt en opeens zien we een gigantisch gouden beeld van Guru Rinpoche, dat is waar we naar toe gaan, met een meer onderaan.
We nemen de spullen naar de kamer van Lama Thuptsul en op naar ontbijt en dan een kamer voor mij en ook een sim kaart.
Het is zondag de vrij dag van India dus iedereen komt naar Tsopema (de naam van deze plek ) een heilige plaats voor Boeddhisten, Hindoes en Sikhs en maken kora's rond het meer.
's Middags neem ik even rust in mijn kamer.
Deze plek is net Boddhanat met de Stupa er heerst een rustige sfeer.
Vandaag is het volle maan en gaan we de vissen voeren.
Zo dat is het voor nu, veel lees plezier Patricia

-----------------------------------------------------------------------------------------

Bonjour

Les derniers jours sur Kathmandu étaient très intensif, penser et préparer le départ.
Dire au revoir a tous, récupérer son linge propre, emballer, payer etc.
Le dernier repas cette fois ci dans le resto de Dsonzana à Thamel avec Sonia, Sazanna, Meen et moi.
Le lendemain matin, 5 heure je reçois un sms de Wilko qui me souhaite bon voyage, 5.45 h Meen arrive avec son taxi et Sonia qui nous accompagne.
Mais tout d'abord on passe chez la mère de Meen pour me souhaiter bon voyage avec la traditionnelle kata (foulard avec des signes auspicieux) rouge pour commencer, puis a l’aéroport une jaune de Meen et une blanche de Sonia. Pour leur faire la bise je passe les katas à l’arrière de nom coup car cela me gêne. Ils me regardent et me font des signes jusqu’à ce qu'ils ne me voient plus.
Puis je dois tout poser sur une bande de contrôle des bagages et la je manque de m’étrangler avec les katas qui ce sont accrochées sur mon sac a dos , heureusement un agent et un passager viennent m'aider. Il y a pas mal de contrôle avant d'atteindre une chaise en attendant le commencement pour l'embarquement.
Le temps n'est pas au beau fixe, l'avion bouge beaucoup et on reste tous attachés avec nos ceintures jusqu’à Delhi.
La, encore des papiers a remplir et la douane avant de pouvoir récupérer mes affaires.
Lama Thupten et Wouter m'attendent, nous prenons un taxi vers une enclave Tibetaine a 1 heure de l’aéroport ou nous attendrons le soir pour prendre un bus de nuit pour Tsopema.
Pendant le trajet en taxi, je trouve que Delhi a changée, c'est plus propre et les voitures sont récentes.
Dans l'enclave je change des euros et on se restaurent.
Puis nous partons pour l’arrêt de bus. Ça par contre, pas de changement, on attend, il est en retard. Au Nepal les bus sont deja la avant les passagers, mais ce que je remarque quand il arrive c'est son empleur et son luxe intérieur, même l'airco marche. De grands sièges qui s'allongent en même temps que les jambes comme on le désire, chouette ce bus.
Une grande télé avec dvd permet aux passagers de se distrairent avec un film Indien commique de Bollywood, ou on danse et chante.
La nuit se passe bien avec des arrêts pour les besoins.
Vers 6.30 h nous arrivons a Mendhi et prenons un taxi pour la destination finale Tsopema.
Le jour se leve, nous montons et pouvons voir la brume au dessus de la ville alors que nous avons du soleil et une vue superbe sur les montagnes alentours.
De loin nous apercevons une statue géante de Guru Rinpoche ( photos a l'appui ) et un lac plus bas, c'est notre destination.
Enfin arrives nous cherchons un hôtel pour moi, puis partons dejeuner.
Le lendemain c'est la pleine lune, journée spéciale ou des offrandes de nourriture sont faites aux poissons du lac.
De plus on est dimanche le jour de libre en Inde, il fait un soleil radieux et tout le monde est dehors autour du lac sur l'herbe.
Les poissons sont assez gros déjà et s’amassent les uns sur les autres quand la nourriture est jetée dans l'eau, ce qui fait du bruit.

Bises à tous Patricia

  • 27 Februari 2013 - 10:06

    Christine:

    coucou ....ca y est ....te voila en inde ....bon je suppose que tu as plein de chose a faire la-bas.....je te trouve en pleine forme sur photos....les cheuveux court te vont tres bien....
    je t embrasse tres fort ,ainssis que Meen.....

  • 27 Februari 2013 - 10:17

    Julia Pando:

    Leuk al je verslagen en foto's, Pat! Ik wens je verder een fijn verblijf & liefs

  • 27 Februari 2013 - 10:47

    Anita:

    je ziet er heel blij en gelukkig!

    Liefs Anita

  • 27 Februari 2013 - 12:34

    Paula:

    Bedankt voor het delen, mooie foto's! Fijne tijd
    lieve groet, paula

  • 28 Februari 2013 - 20:38

    Arielle:

    Tu es radieuse! Que la seconde moitié de ton voyage te profite autant que la première. Bisous.
    Arielle

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Patricia & Wilko

Onze TAT-relatie (Travelling-Apart-Together)

Actief sinds 18 Sept. 2012
Verslag gelezen: 182
Totaal aantal bezoekers 18962

Voorgaande reizen:

28 September 2012 - 16 Augustus 2013

Nepal

30 April 2013 - 23 Mei 2013

Malaysia

23 Februari 2013 - 13 Mei 2013

India

31 Januari 2013 - 30 April 2013

Nieuw Zeeland

Landen bezocht: