De eerste dagen - les premiers jours in Kathmandu - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Patricia & Wilko - WaarBenJij.nu De eerste dagen - les premiers jours in Kathmandu - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Patricia & Wilko - WaarBenJij.nu

De eerste dagen - les premiers jours in Kathmandu

Blijf op de hoogte en volg Patricia & Wilko

03 Oktober 2012 | Nepal, Kathmandu

Ons hotel is een paar minuten lopen vanaf de wereldberoemde Boudha Stupa (Bodhnath) in de gelijknamige wijk. De eerste dagen hebben we gebruikt om hier lekker door de wijk te struinen en de naaste omgeving te verkennen. En we hebben alvast geïnformeerd naar wandelingen in de Himalaya, maar daar over meer in een volgend bericht.

's Ochtends vroeg is het al er druk rondom om de Stupa met voornamelijk Tibetanen die hun ochtendgebed doen. Het maakt niet uit hoe druk het is op het plein, de sfeer is altijd rustig. Je ziet hier traditioneel ambachtswerk, wat nog steeds op dezelfde manier wordt gedaan als een paar honderd jaar geleden, naast de souvenierswinkels en smartphones. Het is wel grappig om te zien dat monniken ook constant aan de telefoon hangen en vaak zelfs twee toestellen hebben!
Nadat we een aantal rondjes om de Stupa gelopen hebben, gaan we mediteren in een tempel waar de toeristen niet constant in- en uitlopen.

Rondom de Stupa zijn vele restaurantjes met dakterras en uitzicht -je raad het al- op de Stupa. We hebben er nu twee bezocht en je betaald er de hoofdprijs. Bovendien zijn de prijzen in het menu ex btw en soms zelfs ex bediening waardoor de prijs twee tot drie keer zo hoog is als bijvoorbeeld in het hotel of de andere restaurantjes in de wijk. Een rekening van zowel vijf of vijftien euro is niet duur naar westerse maatstaven, maar toch... In het hotel zijn er ook appartementen maar onze kamer is zonder kookgelegenheid, dus als je elke dag uit eten gaat, kan het verschil toch oplopen.

Lama Thupten heeft ons voorgesteld aan Khenpo Dakpa Yeshi, die ons Tibetaans gaat leren zelf beter Engels wil leren. Zo kunnen we elkaar helpen.

Vandaag hebben we Raissa ontmoet (bedankt Lila) die sinds een paar maanden woont en werkt in Kathmandu. We hadden al een paar keer via mail en sms contact met haar gehad. Tussen de middag hebben we samen gegeten en het is leuk info te krijgen van iemand die hier al lang verblijft.

Jullie zien het: het is hier goed vertoeven !!

Liefs, Pat en Wilko

------------------------------------------------------------------------------

Tous les matins tot, car ici les journées commencent vèrs 5 heures et se terminent entre 20 et 21 heure, nous allons faire quelques tour autour du Stupa, puis allons méditer dans un temple pas loin et qui est tranquille sans trop de visiteurs et touristes. A 7 heure il y a déja des centaines de gens qui tournent autour du Stupa pendant des heures et pourtant l'atmosphere est calme, il y a beaucoup d'invalides et de mandiants.

Nous connaissons grace à Lama Thupten des endroits de confiances et d'hygienne pour boire et manger, mais nous essayons de nous même d'autres restos (avec terrasse et vue sur le Stupa ). Ici on peut manger pour 5 euros par jour pour deux. Comme le matin nous ne dejeunons pas et que dans la journée nous buvons ou prenons des fruits (vu qu'il fait chaud 30 degrés), nous ne faisons donc qu'un repas chaud.

Hier Lama Thupten nous a presenté à Khenpo Dakpa Yeshi qui va nous enseigner le tibétain en échange avec de l'anglais pendant notre séjour.

Aujourd'hui nous avons fait connaissance de Raissa, une jeune femme Franco Italienne qui travaille ici et nous avons manger ensemble (donc ce soir nous n'avons plus faim) et puis vint un jeune étudiant Hollandais, un ami de Raissa nous rejoindre. Sympa de parler en deux langues, plus l'anglais a longueur de journée.

Nous allons aussi bientôt faire une ballade accompagnée de 3 jours dans l'Hymalaya (ni l'Anapurna, ni l'Everest), pas trop en hauteur non plus. On verra bien.

• 03 Oktober 2012 - 18:31

Arielle:

Ces belles photos viennent nous réchauffer car ici l'automne s'est installé: les températures baissent et la pluie est de retour. Il me tarde de voir les photos de l'ascension de l'Himalaya. Courage!
    Bises à vous 2.
    Arielle

• 04 Oktober 2012 - 10:09

Anita:

Leuk om jullie reisverslag te lezen!
    Ook wij wachten op de foto's van de Himalaya.
    Geniet xx
    anita bart

• 04 Oktober 2012 - 10:16

Paula:

Wat fijn dat jullie het naar je zin hebben!! Lees de berichten graag.
    Heel veel plezier,
    Lieve Groet, paula

• 04 Oktober 2012 - 10:16

Paula:

Wat fijn dat jullie het naar je zin hebben!! Lees de berichten graag.
    Heel veel plezier,
    Lieve Groet, paula

• 04 Oktober 2012 - 12:24

Joep Dingemans:

Hallo luitjes,

Zo te lezen is jullie reis goed begonnen in een land zonder gestresste mensen. Ben benieuwd wat er in de restaurants op het menu staat.

We houden contact.

Groeten Joep

PS Ik zal Christine laten weten hoe ze deze communicatie ook kan doen.

• 05 Oktober 2012 - 12:29

Miriam:

Namasté!

Wat is het leuk om jullie blog te lezen en jullie avonturen mee te beleven.

groetjes van Miriam