Wandelen in de Himalaya - Balade en montagne - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Patricia & Wilko - WaarBenJij.nu Wandelen in de Himalaya - Balade en montagne - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Patricia & Wilko - WaarBenJij.nu

Wandelen in de Himalaya - Balade en montagne

Blijf op de hoogte en volg Patricia & Wilko

07 Oktober 2012 | Nepal, Kathmandu

Het is zo ver! We hebben vandaag twee trip geboekt de bergen in.

Vanochtend zijn we bij een reisbureautje op het Stupaplein geweest om onze eerste wandeling te boeken. Terwijl Patricia het "paperwork" deed, ben ik naar de bank gegaan om roepies te halen want pinbetaling kon (uiteraard) niet. De eerste bank accepteerde geen ING bankpas, maar geen nood, vlak erbij zat een pinautomaat die wel met maestro werkte. Het maximum wat je per keer kunt pinnen is echter ongeveer 100 euro omgerekend. Dus meerdere keren pinnen en meerdere keren transactiekosten betalen. Rekenen kunnen ze in ieder geval wel bij de Nepalese bank!

Morgen ochtend vertrekken we voor een wandeling van drie dagen "als warming up". Dit is een wandeling niet ver van Kathmandu biedt uitzicht op de besneeuwde bergen door een typisch Nepalees landschap en langs ethnische culturen. Aan het eind van de tocht komen we bij de oudste tempel van de Kathmandu vallei. Als het helder weer is kunnen we vijf van de tien hoogste bergtoppen ter wereld zien.

En op 20 oktober gaan we een trekking doen naar Annapurna Base Camp met mijn zus Manita en zwager André die een hiervoor uit Nieuw Zeeland overkomen. Patricia viert dit jaar haar verjaardag op een paar duizend meter hoogte. Dit jaar geen verjaardagstaart en telefoontjes van familie en vrienden, maar wel een ongelooflijk mooi uitzicht.
Deze trip hebben we bij een groter reisbureau geboekt. Dus om de formaliteiten in orde te maken, heeft de receptionist van het hotel een taxi gebeld. Er waren geen taxi's beschikbaar maar als we anderhalf keer het tarief betaalde konden ze wel wat regelen. Ja, daar stappen deze toeristen natuurlijk niet in! Dus het hotel uitgelopen en derde auto die voorbij kwam was een lege taxi, dus dat was snel geregeld. Na een taxirit van een uur bij het reisbureau in de wijk Thamel en daar ook alle paperassen ingevuld, twee vergunningen gekocht waarvoor we allebei een pasfoto tekort kwamen, maar de ene pas werd ter plekke ingevuld en kunnen we zelf nog later een foto op plakken. Daar had ik zowaar kunnen pinnen met mijn ING-pas als er geen stroomstoring was geweest; dan toch maar VISA gebruiken.

Alles geregeld dus en daarna nog tussen de toeterende auto's, fietstaxi en massa's winkelende toeristen gelopen op zoek naar een plek waar we de ansichtkaarten konden posten. De kaarten zijn volop te koop, maar brievenbussen zijn bijna nergens te vinden. Maar ook dat gelukt, dus missie geslaagd, nog even rondgelopen tot we het getoeter zat waren en ja hoor, de derde auto was weer een lege taxi en die nam ons voor drie euro (weer een reis van een uur!) terug naar de stupa vlakbij ons hotel. Nu zitten we in de tuin van het hotel op onze maaltijd te wachten en na het eten, zullen we de tekst (en als de internet verbinding het toelaat ook een paar foto's) op de blog plaatsen.

Het bijft dus een paar dagen stil omdat we ver van de bewoonde wereld zullen zijn, maar de volgende keer hopen we mooie kiekjes voor jullie te hebben.

Namasté, Patricia en Wilko
Bonjour,

Aujourd'hui journée info, papiers, inscription pour nos prochaines ballades dans l'Hymalaya. En plein centre ville se trouve , hélas toutes les agences, donc pas le choix on prend un taxi, ce sont plus des autos tamponeuses car les rues ne sont pas toutes goudronnées, donc la pluspart sont des chemins de terre très étroits pleins de trous (+- grand). Les rues du centre sont étroites avec des caniveaux profonds, des rishkas partout de garrées, des motos voitures qui roulent partout n'importe comment et puis les pietons qui circulent. L'odeur de diesel est constante (nous avons des masques) les marchants vous harcelent pour que vous rentriiez dans leur chop. Enfin tout cela donne mal à la tête. Regardez les photos vous comprendrez.Rien qu'une heure la dedans vous épuise, c'est tellement plus calme où l'on est, et appréciable. Et dire que tant de touristes logent dans des hôtels du centre, il faut aimer ca.

Heureusement demain, d'abord ma lecon personnelle de tibetain, puis nous partons avec un guide 3 jours en montagne, pour se preparer à une autre randonnée de 12 jours en direction l'Anapurna avec la soeur et beau frère de Wilko qui arrivent de Nouvelle Zelande pour faire la ballade avec nous. Au moins les photos seront plus spacieuses et l'air plus sain.Mais celles ci ne vous parviendront peut-être qu'en fin de semaine.

À bientôt, tashi delek (tib)

PS Lydia pourrais-tu prévenir les parents de nos 3 jours d'absence pour qu'il náttendent pas un coup de téléphone en vain. Merci Bises à tous

• 07 Oktober 2012 - 18:10

Angelique Reedijk:

Klinkt allemaal geweldig!!! heel veel plezier!!! alvast de groetjes aan Andre en Manita!! xxx

• 07 Oktober 2012 - 19:25

Arielle:

L'Annapurna! Toujours plus haut!

• 08 Oktober 2012 - 10:15

Paula:

Wat een andere wereld!!! Een hele goede wandeltrip, ben benieuwd naar de foto's. Geniet!!!
    Lieve groet,Paula

• 08 Oktober 2012 - 10:29

Danielle:

Merci beaucoup pour les messages! c'est super de voir qu'est-ce que vous faites en Himalaya!:-) Ah l'Annapourna semble être très beau!:-) Love, Danielle

• 09 Oktober 2012 - 00:36

Sharita :

Groetjes van Johnny,Sharita en Suryani blij dat alles goed verlopen is en veel plezier in verdere reizen tot de volgende keer.

• 09 Oktober 2012 - 08:23

Jos:

Roept allemaal mooie herinneringen op! Wat een heerlijke reis. Heb zin om meteen het vliegtuig in te stappen! Geniet ervan!