Terug van weg geeweest... De retour.... - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Patricia & Wilko - WaarBenJij.nu Terug van weg geeweest... De retour.... - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Patricia & Wilko - WaarBenJij.nu

Terug van weg geeweest... De retour....

Door: Pat & Wilko

Blijf op de hoogte en volg Patricia & Wilko

19 December 2012 | Nepal, Kathmandu

Bonjour à tous,

Nous revoilà. Après 1 mois de cours intensif sur le Dharma et de la méditation, nous redescendons sur terre à Kathmandu dans notre nouvel hôtel, arrangé par le gentil chauffeur de taxi Meen.

Pendant cette retraite nous avions des groupes de discussions de différentes nationalités, donc j'étais dans un petit groupe de Francais (9 pers). Il y avait 20 groupes total car nous étions 250 en tout. Bien sur après un mois on se partage nos adresses email, encore un petit peu plus de monde sur la liste.

Après quelques jours, 2 amis de Hollande sont arrivés donc nous repartons dans les visites sur kathmandu et alentours. Vendredi nous partons pour un safari à 150 km d'ici, donc de jolies photos en perspectives.

Mais avant cela nous sommes allé à Bhaktapur, la ville la plus vieille alentours (photos à l'appui). Eh bien sur en taxi avec notre privé chauffeur, qui nous a attendu plus de 2 heures`en réparant, vérifiant son moteur. Il faut dire que sa voiture c'est sa vie et son gagne pain. Pour ma part cela ressemblait beaucoup à Durbar Sqare.

Voilà c'est un peu court mais la prochaine fois.......

Bises Patricia et Wilko

--------------------------------------------------------

Lieve mensen,

We zijn alweer een week uit het klooster, dus hoog tijd om weer wat van ons te laten horen. In het klooster hadden we een gevuld programma van half zes 's ochtends tot negen uur 's avonds. We kregen les -voornamelijk in boeddhistische psychologie- van de Australische lama Thupten Gyatso en de meditaties werden begeleid door Drolma, een Australische non. Er waren zo'n 250 deelnemers uit 40 landen. Dus lange rijen voor de ingang van de eetzaal, maar alles was op en top geregeld en binnen een minuut of twintig had iedereen zijn bordje opgeschept. We blijven ons verbazen over de kwaliteit van het eten hier in Nepal en dat voor zo'n grote groep mensen. Bovendien waren er in een aparte eetzaal ook nog 350 monniken. Petje af voor het personeel en alles met de gebruikelijke Aziatische vriendelijkheid en geduld!!

Ondanks het "drukke" programma leefden we een maand in rust en harmonie. Het was geweldig om met een grote groep gelijkgezinden te zijn en met een aantal personen houden we zeker contact. De kamers werden uitgedeeld aan de hand van de volgorde van inschrijving voor de cursus. Patricia, met nummer 32 had de laatste éénpersoonskamer en nummer 37 was goed voor een tweepersoonskamer. Echter kwam mijn kamergenoot niet opdagen en kreeg ik pas de laatste tien dagen een kamergenoot, die het zat was in een tent te slapen en elke ochtend met een stijve nek wakker te worden.

De regels waren minder streng dan we aanvankelijk dachten en het werd aan ieders verantwoordelijk overgelaten. Tot en met de lunch werd dagelijks stilte gehouden. Eén dag werd volledige stilte gehouden. Halverwege de retraite kregen we gedurende negen dagen alleen lunch; in plaats van het ontbijt en het avondeten werd warme chocolade melk geserveerd.

De laatste vijf dagen hadden een afwijkend programma. In tien bussen gingen we "op bedevaart" naar de Monkeytempel en de volgende dag naar de Stupa in Boddhanath. Dat was een groot contrast om na weken relatieve stilte ons weer in het drukke verkeer in Kathmandu te begeven!!

Inmiddels zijn Grace en Mariska gearriveerd en "hangen we weer de toerist uit": o.a. Bhaktapur en traditioneel dansers in Nepali Chulo restaurant. De man van Mariska had de eerste dagen voor de dames een chic hotel geboekt. In één van de paleizen van de voormalige koning huist tegenwoordig het Shanker hotel en natuurlijk hebben we ervan gebruik gemaakt om er een kijkje te nemen en in de paleistuin een drankje te nuttigen.
Na de retraite zijn we van hotel veranderd. Aanvankelijk hadden we voor deze periode een appartement vlakbij de Stupa geregeld, maar twee dagen voor het einde van de retraite waren we bij de Stupa en toen bleek het aan anderen verhuurd te zijn. Meen (niet Ming, zoals we dachten dat de naam van onze taxichauffeur was) heeft voor ons een hotel gezocht en de prijs onderhandeld. Het OM Guesthouse is iets minder luxe dan Hotel Norbu Sangpo, maar kost slechts vier euro per dag voor een tweepersoonskamer met eigen badkamer en toilet.
We waren bang dat de overgang naar ons bescheiden hotel Grace en Mariska misschien tegen zou vallen, maar ook Grace en Mariska hebben een zwak voor deze wijk en hebben het hier prima naar hun zin.
Overmorgen staat een safari op het programma in Chitwan, waar we drie dagen en twee nachten zoet zijn. Maar daar over de volgende keer meer.

Groetjes allemaal, Pat en Wilko

• 19 December 2012 - 15:45

Paula:

Woh, wat een ervaring!!! Bedankt voor het delen,erg leuk weer van jullie te horen.
    Lieve groet, paula

• 19 December 2012 - 20:35

Edith:

Wat hebben jullie veel beleefd en véél te schrijven hé. Fijn om te horen dat het een geweldige ervaring is geweest in de bergen en in het klooster. Nu weer een poosje met vrienden en familie op bezoek! Groetjes en gezellige feestdagen. Edith en de rest.

• 19 December 2012 - 21:12

André & Manita :

Ontzettend leuk te lezen hoe jullie het gehad scheven; duidelijk een succes!
    Heel veel plezier met de visite. Kijk uit voor de wilde beesten in Chitwan :-)

• 20 December 2012 - 08:44

Brigitte De Baas IUB:

Wilco, Patricia,
    ik lees alle verslagen en vind het waanzinnig wat jullie allemaal doen en mogen beleven. Wat een reis.
    Toch wil ik jullie nog fijne feestdagen wensen en een voorspoedig 2013. Nog heel veel reisplezier.
    Groetjes, Brigitte

• 26 December 2012 - 17:39

Nynoshca:

Hi Patricia en Wilko,
    Wat geweldig om in zo'n internationale setting teaching te mogen krijgen. Leuk om met anderen van verschillende landen te kunnen uitwisselen. Ik vind dit echt inspirerend.
    Jullie snappen wel, ik wil meer over jullie retraite-ervaringen weten. Het kan natuurlijk niet via de mail. Als jullie terug zijn hebben we heeeeel veeeeel bij te praten. Hartstikke leuk.
    Heel veel liefs en nog een geweldige jaarwisseling voor jullie. En doen jullie voorzichtig met het verder reizen?
    We will keep in touch,
    Nynoshca.