Durbar Square - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Patricia & Wilko - WaarBenJij.nu Durbar Square - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Patricia & Wilko - WaarBenJij.nu

Durbar Square

Door: Pat & Wilko

Blijf op de hoogte en volg Patricia & Wilko

04 November 2012 | Nepal, Kathmandu

Sorry, k was nog vergeten te bedanken alle mensen die mijn berichten hebben gestuurd voor mijn verjaardag in het nederlandse. Dus BEDANKT allemaal.

Après notre retour nous nous reposons quelques jours avant d'appeler Min (taxi chauffeur), pour visiter Durbar Square dans le quartier 'Patan' dans Kathmandu.

À nouveau dans le taxi, on est serré, le soleil tape, on cuit quoi, enfin arrivés après 40mn de voyage, nous descendons. Les chapeaux ou autres casquettes sont nécessaire. Une entrée payante de 5 euros pp, ok on rentre et de là arrive les différents guides qui offrent leur service, sans oublier de discuter du prix du service, mais nous n'en voulons pas. De vieux bâtiments en briques rouge et porte fenêtres en bois taillés, datant de plus de 300 d'age, des pagodes Hindous, le Palais Royal, (un des plus beaux musée d'Asie), s'étendent sur plusieurs centaines de mètres. Puis nous allons vèrs le temple d'Or, le seul temple Bouddhiste à proximité des autres. On se perd en se promenant et un passant qui parle bien l'Anglais nous aide car il habite pas loin d'où nous sommes arrivés. Ma belle soeur curieuse lui pose des tas de questions, puis il nous invite à visiter sa demeure familliale. Un grand bâtiment de 6 étages dont 2 terraces (attention les têtes pour les grands car les Népalais sont petits et les plafonds aussi. Ce monsieur était à la retraite du gouvernement, sa fille vit à Chicago, enfin il est d'une famille aisée et est content de pouvoir nous raconter pleins de choses qu'il a vécu. Étant sur sa terrace, il nous apporte du thé au lait à l'Anglaise avec des petits gâteaux, on se croirait sur la terrace d'un resto où nous dinnons tous les jours. Nous repartons en le remerciant de nous avoir ouvert sa porte et montons sur une terrace de resto, vue sur les Pagodes et Palais, pour manger des snaks.
Nous visitons le Palais Royal et repartons fatigués par la chaleur avec un autre taxi, car Min ne pouvait pas nous attendre.

-------------------------------------------------------------------------

Lieve mensen,

We zijn weer bijgekomen van inspanningen en hebben lekker uitgerust in de tuin van het hotel. Manita en André moeten het één en ander regelen ín Thamel voor hun trip naar Everest Base Camp, maar eerst gaan we naar Durbar Square in Patan. Er blijken drie Durbar Square's te zijn. Durbar betekent paleis en wat nu wordt gezien als één stad Kathmandu, waren vroeger drie apart steden met elk hun Durbar Square.

Durbar Square in Patan zijn eigenlijk meerdere pleintjes en is zeer uitgestrekt met vele tientallen hindoeïstische tempeltjes, stupa's en historische gebouwen. De hindoeïstische tempels kunnen alleen van buiten bekeken worden maar de boeddhistische Gouden Tempel is wel open voor publiek. Na het bezoek van de tempel gaan we via een andere uitgang naar buiten, denken terug te lopen naar ons vertrekpunt maar verdwalen. Manita vraagt de weg aan een voorbijganger die verrassend goed Engels spreekt. Hij woont vlakbij het plein waar we naar toe willen en nodigt ons uit zijn huis te komen bekijken. Hij vertelt honderd uit en heeft voor de Nepalese overheid in Amerika gewoond en zijn dochter woont er nog steeds. De andere kinderen wonen in Nepal en hij is blij weer in zijn vaderland te zijn na zijn pensionering. De eerste drie verdiepingen van zijn huis zijn erg laag. Gebouwd op de kleine Nepalese mensen van die tijd. Ik kan er net niet rechtop staan. Later zijn er nog twee verdiepingen opgebouwd. Hij laat ons het hele huis zien. We maken kennis met zijn vrouw en de kleinzoon die achter de laptop zit. Helemaal boven gekomen drinken we een kopje thee op het dakterras met uitzicht op enkele hooggebergten die uitsteken boven de heuvel die de vallei van Kathmandu omgeven.

Als we na de thee vertrekken is het inmiddels 's middags en op de hoek van het plein gaan we naar het volgende dakterras om wat te eten. Dit is een ander soort vakantie dan de trekking die we hiervoor gedaan hebben!

• 07 November 2012 - 09:38

Anita:

Wij genieten van jullie verhaleb èn de foto'
    liefs