Journée mécanique - Dagje garage - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Patricia & Wilko - WaarBenJij.nu Journée mécanique - Dagje garage - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Patricia & Wilko - WaarBenJij.nu

Journée mécanique - Dagje garage

Door: Patricia

Blijf op de hoogte en volg Patricia & Wilko

21 Mei 2013 | Nepal, Kathmandu

Bonjour

Voilà déjà une semaine que je suis à Kathmandu.
Le temps est différent qu'en Inde, chaleur orageuse qui colle à la peau avec de fortes averses, qui forment sur la terrasse une piscine, l'eau rentrait dans une des chambres, elle était carrément inondée de quelques centimètres, pour mes voisins c'était bientôt leur tour, Heureusement je prévenais le personnel qui travailla dur et l'averse se termina. Le lendemain tout ce qui était dans la chambre sèchait, même la moquette était retirée et changée pour une neuve.
Il y a des moustiques, enfin j'ai installé ma moustiquaire imprégnée, après 8 mois dans la valise, et je peux ainsi dormir tranquille les fenêtres ouvertes sans les entendre.
J'ai perdu mon protège bouche et nez, pour la pollution et poussière permanente ici.
J'ai donc repris mes leçons de Tibétain mais cette fois 2 heures, 5 jours par semaine pour rattraper le niveau des autres.
Évidement le Népalais aussi.

Avant hier Meen m'emmenait au garage pour que la peinture de son taxi soit refaite à neuf.
Bien sûr je m'oubliais pas ma caméra, ici un garage ce sont quelques poteaux ou piliers et des taules c'est tout, pas de matériel moderne que des paires de mains habiles et travailleuses. Donc je mets la main à la pâte (rien de prévu pour après se laver les mains), au grand ettonnement de tous ces hommes qui souriaient me voyant travaille. Cela dura plus de 2 heures, on devait vraiment la mettre à nu, et Meen s'occupait aussi de surveiller, ou pour parler de comment, quoi et où des travaux, un vrai petit chef.
Ainsi on s’aperçoit combien son Taxi est vital, c'est son gagne pain, même si elle est, pour les normes Européennes, bonne pour la casse, les gens ici font des miracles avec leurs mains et réparent et ça remarche. Puis nous prenons un taxi, de son grand frère, pour rentrer.
Pendant 15 jours il devra attendre pour la récupérer, mais tous les jours il y retourne pour travailler, aider, et surveiller. Il oublie de manger et de boire souvent, ce soir il était fiévreux, et partait avaler un médicament et se coucher.
Pour le faire sourire je lui disais ce que Wilko m'avait envoyé, qu'il avait simplement les symptômes d'un drogué quand il arrête sa drogue. Il souriait et parti se coucher. Demain pour lui, garage à nouveau. Pour moi déjà après de plus de 2h passées a démonter, je me couchais tôt, car très fatigué. Voilà plus de 7 mois que je ne travaille pas. Je m'en rends compte.
J'ai aussi l'intention de passer une journée dans son taxi pendant qu'il travaille, pour expérimenté la journée d'un taxi Népalais et poser des questions aux passagers, si Ils le veulent bien.

Bises à tous Patricia

Hallo,

Nu al een week terug in Kathmandu.
Het weer is vaak bewolkt met harde buien, zon en benauwd. Ik heb een grote paraplu gekocht want straks is het de moesson.
Laatste dag regende zo hard dat het balkon net een zwembad was geworden, de deurmat lag onder water en een andere kamer stond helemaal blank. De dag erna lag alles te drogen buiten en de vloerbedekking werd vervangen.
Nu als het regent komen ze snel boven om het in de gaten te houden. Ik stelde voor om een extra gat onderaan waar al het water na toe liep te maken, maar ze lopen liever naar boven. Ok pech dan als die kamer weer vol water loopt in de regentijd.
Ik ga 2 uur per dag naar Tibetaanse les om alles in te halen. Deze stichting wordt gesteund door (Stichting Vreemdelingen in) Nederland. Er wordt gratis taallessen gegeven, want de mensen zijn arm.
Hier is het de hele maand, Saka Dawa, de dagen dat de maan wit is te zien van aarde, werd mij uitgelegd. Dus rond de Stupa is het de hele dag erg druk met ceremonies en pujas, geeft een warm gevoel om mee te doen.

3 dagen geleden vroeg Meen aan mij of ik mee wilden naar de garage om foto's te maken van het opknappen van zijn taxi, hij wordt van binnen en buiten gespoten. Ok, het was zondag en had geen les.
De garage is alleen een paar palen met ijzer afdak. Niets van wat we hier kennen, geen modern elektrisch materiaal, alleen mankracht en schroevendraaiers.
Ik dacht , ik ga helpen de hele auto van binnen en buiten leeg maken.
Op de foto's kun je wel zien dat ze echt kaal is. Mijn handen waren erg vuil en alleen een water put en geen dames wc, er werk hier alleen maar mannen.
Dus die mannen vonden het wel grappig dat ik hielp en bleven maar komen kijken hoe het ging. Dus ik legde uit aan Meen dat in Europa veel vrouwen werken in garage, om te vertalen. Ze bleven toch kijken.
Meen was net een chef, hij hield alles in de gaten, ging uitleggen hoe of wat hij wilde voor zijn auto. Ja het zal 15 dagen duren, zonder verdienste voor hem. Gelukkig zijn broers zullen hem hun taxi lenen als hij klanten krijgt. Maar tot nu toe gaat hij er iedere dag naar toe om te werken, best harde werk.
Die zelfde avond was ik uitgeput, maar ja het is al bijna 8 maanden dat ik niet werk. Wel lekker diep geslapen

In Europa zou zijn taxi allang niet meer goedgekeurd zijn, maar gelukkig hier niet. Dit is zijn enige bron van inkomsten en voor vele anderen. Hier op straat zijn er alleen taxi's in alle genre, bussen, vrachtvervoer, 's avonds zijn de straten echt leeg.
Alle scooters en motors zijn van particulieren die snel naar de werk gaan.
Een auto hier is erg belangrijk.
Gisteren avond had Meen koorts en ging medicijnen in nemen voor het slapen om vandaag er weer naar toe te kunnen.
Ben van plan, als hij het goedkeurt, een dagje met hem als een soort reporter, om een hele werkdag mee te maken en ook vragen stellen aan de klanten als ze dat w willen natuurlijk.

Tot volgende keer Patricia

• 22 Mei 2013 - 08:39

Julia Pando:

Bedankt voor je mooie verhaal, moet gelijk eraan denken dat ik jou als chauffeur heb leren kennen ;) Plezier, liefs, Julia.

• 22 Mei 2013 - 08:48

Miriam:

Jij bent ook van alle markten thuis he! ;o)

• 22 Mei 2013 - 10:36

Paula:

Zo anders dan hier!!! leuk om te lezen
    lieve groet,Paula

• 22 Mei 2013 - 14:20

Saskia Claudia Carmen Peters Van Der Drift:

Iieve Patricia,

Ik geniet van je uitgebreide berichten,
    Veel plezier en lekker weer, hier is het maar koud.

• 22 Mei 2013 - 14:43

Nynoshca:

Hi Lieve Patricia,

Wat avontuurlijk allemaal. Wedden dat je straks Nepal heel erg gaat missen? Ik kan aan je zien dat je je heel erg thuis voelt. Heel leuk!
    Sommigen van ons die doen ook mee met Saga Dawa. Maar ik kan me voorstellen dat als je ergens bent waar iedereen er iets mee doet, dat je de kracht ervan nog meer gaat ervaren. Het inspireert ook meer. Ben jij daar zelf ook mee bezig?
    Tot een volgende verslag en veel liefs,

Nynoshca.

• 22 Mei 2013 - 18:57

Arielle:

Bonjour Patricia,
    Puisque te voilà devenue mécanicienne, ça va être un jeu d'enfant pour toi de remonter la voiture qui a bien été désossée. Ils ne font pas les choses à moitié dans ce "garage"!
    J'attends les photos de ton expérience de co- pilote de taxi. Avec toutes ces expériences, tu auras le choix pour ta reconversion professionnelle. :-)
    Bises. A bientôt.

• 24 Mei 2013 - 08:54