Land van Lord of the Rings - Le pays du film - Reisverslag uit Nelson, Nieuw Zeeland van Patricia & Wilko - WaarBenJij.nu Land van Lord of the Rings - Le pays du film - Reisverslag uit Nelson, Nieuw Zeeland van Patricia & Wilko - WaarBenJij.nu

Land van Lord of the Rings - Le pays du film

Door: Wilko

Blijf op de hoogte en volg Patricia & Wilko

04 Februari 2013 | Nieuw Zeeland, Nelson

Lieve mensen,

Op 31 januari ben ik net na het middaguur met het vliegtuig in Nieuw Zeeland aangekomen. De reis was lang: van Kathmandu via New Delhi naar Kuala Lumpur en tenslotte een derde vliegtuig naar Auckland. Dezelfde avond vertrok de bus naar Wellington, waar ik met Manita en André had afgesproken. De busreis duurde de hele nacht, zodat ik om zeven uur 's ochtends op het treinstation in Wellington aankwam. Manita en André stonden me al op te wachten. De camper stond op een kwartiertje loopafstand geparkeerd. Nadat de spullen in de auto gedropt waren, zijn we gaan ontbijten op een terrasje. Het zou die dag erg druk worden in Wellington omdat er een rugby toernooi "7" was. Het leek meer op een carnavalsfeest dan op een sportevenement. Maar voordat de drukte losbarstte, zijn we naar een uitkijkpunt boven op de heuvel gelopen. Manita wist dat vlak erbij een aantal locaties waren waar scenes van de Lord of the Rings zijn gefilmd. Eén ervan hebben we met zekerheid kunnen vinden. Voor de filmliefhebbers: daar waar de scene is opgenomen wanneer Frodo en de andere drie Hobbits zich onder de boom verbergen voor de Nazgul. Het rugby stadium is trouwens ook een filmlocatie of beter gezegd een geluidslocatie; daar is in de pauze van een rugby wedstrijd het geluid opgenomen van het leger Orks. Op de terugweg richting het stadscentrum zag ik op afstand een groot beeld van Gandalf. Dat bleek het filmtheater te zijn waar de wereldpremière van de film is geweest. En uiteraard draaide er op dat moment "the Hobbit".

Tijdens het rugby toernooi hebben we lekker door de stad gelopen en op een terrasje gezeten en "mensen kijken". Laat hebben we het niet gemaakt. Ondanks dat ik zowel in het vliegtuig als in de bus "wat" had kunnen slapen, had ik twee nachten geen bed gezien. Misschien een goede manier om weinig last te hebben van een jetlag?

De volgende ochtend zijn we overgevaren naar het Zuider Eiland, om precies te zijn naar Picton. Picton ligt diep in een fjord en het was mooi tussen de heuvels door te varen. Picton zijn we meteen uitgereden en op een uitkijkpunt hebben we in de zon een ontbijtje genomen. Daarna een stuk het schiereiland opgereden om een rustig plekje op te zoeken waar ik kon bijkomen van al het gereis. De Marlbourough Sounds bestaat uit grillig gevormde (schier)eilanden en prachtige fjorden. Dat werd een kleine natuurcamping in Nikau Cove met minder dan tien standplaatsen. Daar heb ik voor het eerst in lange tijd weer in de zee gezwommen.
Rustig wakker worden aan het strandje en daarna een stukje van de Queen Charlotte Track gelopen (10 km van Porton naar Te Mahja). Een schitterende wandeling door de bossen op de bergrug zodat je soms aan beide kanten uitzicht op de fjorden had. De palmboom op de foto is geen palmboom maar een varenboom. Die zie je hier heel veel, maar dat maakt ze niet minder mooi.

De dag erna wisselden de stortbuien en miezerbuien elkaar af en hebben we provisie ingeslagen en binnenactiviteiten in het kleine stadje Nelson opgezocht. De juwelier die "de" ring heeft gemaakt, was dicht omdat het een lokale feestdag was. De boekhandel was wel open, dus een Lonely Planet van NZ en een boekje met alle locaties die gebruikt zijn voor het maken van "the Lord of the Rings". We gaan ook nog naar het WOW museum, dat oude auto's en artistieke kostuums in de collectie heeft. Daar ligt een ring met een diameter van 16 cm, die ook voor de film gebruikt is.
Toen het 's middags opklaarde zijn we naar het "Centre of New Zealand" gewandeld, een uitkijkpunt over de baai en het stadje Nelson.

----------------------------------------------------------------------------

Bonjour,

A partir de maintenant les résumés de voyage à travers le Nouveau Zealande c'est en "language petit nègre" mais j'espère que malgré mes erreurs d'autographe et tournements des phrases, vous arrivez à comprendre les recites de mon voyage.

Donc le 31 janvier je suis arrivé à l’aéroport de Auckland, dans le nord du pays. Le soir même j'ai pris le bus de nuit pour Wellington où j'avais rendez vouz avec ma soeur Manita et mon beau-frère André. Arrivé le matin tôt, nous nous retrouvons à la gare. Après une ballade d'un quart heure nous déposons mes affaire dans le camping car et partons prendre le petit déjeuner. Ce jour là il y avait un tournoi de rugby "7". Dans les rues ca ressemblait plus au carnaval qu'un événement de sport.
En montant sur une colline nous passont dans des bois où qq scènes du film "le Seigneurs des Anneaux" sont filmés. Un de ces endroits (là ou Frodo avec les trois autres Hobits ce cache pour le Nazgul) nous avons retrouvez avec certainité. Dans le stade de rugby les cries de l'armé des Orcs à été enregistré pendant la pauze de match. Il y a un rapport avec les rugbymen?
En redescendant, en direction du centre ville, j'appercois une grande statue de Gandalf. C'est là où il y avait le première mondiale du film.

Le lendement matin nous traverson en ferry pour voyages sur "L'île du Sud". En trois heures nous arrivons à Picton après le passage dans des fjords étroits. De là, en suivant les côtes d'une prèsqu'île, nous trouvons une petite camping Nikau Cove où je peux prendre du repôs après qq jours de voyage. Les fjords de "Marlbourough Sounds" sont magnifique et je m'y baigne.

Se reveiller à qq mètres d'un si joli endroit ce très agreable et nous prennons tout notre temps avant de partir en ballade sur l'itineraire de "Queen Charlotte Track". Nous faissons un petit bout de cette piste (10 km de Porton à Te Mahja). Le chemin est sur la crète donc on voit bien les collines et les fjords. De temps en temps nous pouvons même voir les fjords les deux côtés de chemin. La photo d'une palme que vous pouvez voir, cette une fougière. Un plant très commun ici, mais très joli comme même.

Le lendemain il ne fait pas beau et nous profittons de faire des courses et musées. Le bijoutier qui avait fabriqué toutes les anneaux (environs 40 !) pour le film étais fermé à cause d'un jour de fête locale. Dans le musée WOW, connu pour son concours de costumes artistiques, il y a un des anneaux originals avec un diamètre de 16 cm. L'après-midi il fait beau et nous montons sur un point de vue de la ville de Nelson, son port et les fjords.

• 05 Februari 2013 - 11:07

Paula:

Rustig wakker worden aan het strandje, dat klinkt goed!!! Mooie foto's, weer helemaal anders maar zeker niet minder mooi. Heb een hele goede tijd, geniet!!
    Lieve groet, paula

• 05 Februari 2013 - 11:38

Nynoshca:

Hi Wilko, ik had me al afgevraagd of je door zou gaan met je verslagen. JA dus. Dat vind ik heel leuk. Ik weet namelijk heeeeel weinig over Nieuw Zeeland. Door jou ga ik er wel maar meer over weten. Take care en veel liefs,

Nynoshca

• 05 Februari 2013 - 12:42

Tertia:

He Wilco, ik ben een trouwe lezer hoor. Leuk om je te volgen. Toen onlangs de voordeur weer van een andere code voorzien moest worden had ik graag je hulp gehad.........maar we zijn er uit gekomen!!!! Geniet nog lekker daar.

• 05 Februari 2013 - 16:14

Christine:

salut Wilko......je dois te dire que tu debrouille tres tres bien en francais ....merci de le faire , c est tres mignon de te lire ...a bientot

• 05 Februari 2013 - 21:24

Arielle:

Wouaaaahhhh! Mais quelle chance on a!Nous allons avoir aussi le récit de voyage de Nouvelle Zélande. Merci de nous faire partager la suite de ton voyage. J'espère que la transition entre ces 2 cultures, qui sont si différentes, n'a pas été trop brutale.
    Je te rassure Wilco, je reçois parfois des mails d'amis français qui écrivent dans leur langue natale de façon bien moins correcte que toi.
    Amitiés.
    Arielle

• 05 Februari 2013 - 21:49

Miriam Peeters:

Er zit hier naast me iemand heel jaloers te zijn dat je in Nieuw Zeeland zit! Mijn man zou ook maar wat graag een keer de locaties van de the Lord of the Rings film willen bezoeken. Hoef denk ik niet uit te leggen dat hij een groot fan is...

Veel plezier in Nieuw Zeeland!

Groetjes Miriam

• 05 Februari 2013 - 21:58

Francesco Peeters:

Dat heel jaloers zijn valt wel mee hoor, maar ik zou inderdaad graag eens naar Nieuw Zeeland gaan en dan de LOTR/Hobbit lokaties bezoeken...

Ik heb LOTR voor het eerst gelezen toen ik 10 was, en daarna nog diverse keren herlezen, dus een fan mag ik denk ik wel genoemd worden...

(Net als de Hobbit, Silmarillion, de kinderen van Hurin, etc.)

Veel plezier nog daar!

Groeten, Francesco (echgenoot van Miriam)

• 06 Februari 2013 - 12:24

Grace Mac Gillavry:

geweldig je foto,s en je verslag ! blijf kijken, schrijven en genieten ! Met vele groeten, Grace